Poznański

Trasa 25D Puszczykowo

VCMEDIA

Opis

025d puszczykowo27Trasa 25D Park Krajobrazowy (ok. 7 km **); Dojazd: samochód, autobus, kolej

Puszczykowo położone jest w odległości ok. 4,5 km od południowych i południowo-zachodnich granic administracyjnych Poznania oraz w odległości niespełna 2 km na południe od Lubonia. Wschodnia granica miasta przebiega wzdłuż rzeki Warty. Część Puszczykowa (dotyczy to głównie terenów lasów) znajduje się w Wielkopolskim Parku Narodowym. Pozostała część miasta pozostaje w granicach otuliny WPN.
Od strony wschodniej - wzdłuż Warty - Puszczykowo graniczy z Rogalińskim Parkiem Krajobrazowym.
Puszczykowo powstało z połączenia czterech osad, przy czym granica pomiędzy Puszczykowem i Puszczykówkiem uległa zatarciu, tak że obecnie można mówić o trzech wyraźnie wyodrębnionych częściach miasta: Puszczykowie, stanowiącym główną jednostkę osadniczą oraz położonym na wysoczyźnie Starym Puszczykowie oraz Niwce (na południu).
Przez miasto przebiega linia kolejowa relacji Poznań – Wrocław oraz droga wojewódzka Poznań - Mosina - Śrem. Puszczykowo położone jest w przełomowej części doliny Warty, rozcinającej wysoczyznę morenową na głębokość średnio 20-30 m.
W krajobrazie Puszczykowa wyraźnie wyodrębniają się dwie zasadnicze strefy: wysoczyzna morenowa falista i pagórkowata wyniesiona ponad dno doliny 30 - 50 m, o powierzchni wypukłej i dolina Warty, z trzema, łagodnie zaznaczającymi się w krajobrazie poziomami terasowymi.
Historia Puszczykowa to dopiero ostatnie sto lat. W końcu XIX w. i od początku XX w. gdy stało się miejscowością letniskową. Od rozpoczęcia się w Poznaniu mody na wycieczki podmiejskie w Puszczykowie nastał czas wielkiej budowy restauracji i pensjonatów, a jednocześnie pierwszych podmiejskich domów i rezydencji obywateli Poznania. Od 1897 r. w dni świąteczne zatrzymywać się zaczęły w Puszczykowie pociągi, w roku 1901 w regularnych rozkładach jazdy niemieckiej kolei pojawiła się nowa stacja pod nazwą Unterberg (Puszczykowo), a w dziesięć lat później, w roku 1911 kolejna stacja Puschkau (Puszczykówko). Świadectwem tego wielkiego skoku z początków XX w. i rozbudowy z czasów międzywojennego dwudziestolecia są budynki przetrwałe do dziś w Puszczykowie i w Puszczykówku.

Warto zobaczyć:
- Muzeum Arkadego Fiedlera – zlokalizowane w jego pracowni literackiej (ul. Słowackiego), z ekspozycją książek i pamiątek po pisarzu oraz wspaniałych trofeów z wypraw do różnych zakątków świata, a także Ogród Tolerancji a w nim: replikę Santa Marii (w skali 1:1) statku Krzysztofa Kolumba i replikę Hawkera Hurricane Mk I – brytyjskiego myśliwca z II wojny światowej (skala 1:1), piramidę,
- dom murowany z dużą drewnianą werandą – ul. Cienista,
- pałacyk myśliwski z początku XX w. – ul. Podleśna 4 (obecna siedziba Urzędu Miasta),
- willę z początku XX w. z dachem mansardowym i balkonem wspartym na 4 kolumnach – ul. Poznańska 94,
- dom o konstrukcji szachulcowej z gołębnikiem w kształcie baszty – ul. Klonowa,
- dużą drewnianą altanę z kopułą z ok. 1900 roku – ul. Wysoka 7,
- budynki mające charakter dworków z początku XX w. – ul. Sobieskiego 10, 12, 26,
- domy murowano-szachulcowe – ul. Ratajskiego 7, 11, 21,
- dworce kolejowe z początku XX w. w Puszczykowie i Puszczykówku,
- willę z tarasem – ul. Fiedlera 4,
- dom o wyglądzie dworku z lat 1932/36 – ul. Kopernika 18,
- pensjonat „Rusałka” z lat dwudziestych – las nad Wartą,
- eklektyczny kościół pw. Matki Boskiej Wniebowziętej, którego budowę rozpoczęto w 1923 r.,
- pomnik poświęcony „Wszystkim, którzy oddali życie dla Ojczyzny” – naprzeciwko stacji kolejowej Puszczykowo,
- dom z początku XX w. przy ul. Słonecznej,
- dom na rogu ul. Poznańskiej i ul. Cienistej z 1901 r.,
- budynek o konstrukcji szachulcowej zlokalizowany na ulicy Wczasowej z 1898 r.,
- willę Mimoza – ul. Poznańska,
- budynek „Letniska Silva” ul. Poznańska,
- trasy spacerowe nad Wartą i po puszczykowskich górach,
- zakole Warty.

Spacer rozpoczynamy ze stacji PKP Puszczykowo (wc dla w-skersów przy stacji kolejowej Puszczykowo czynne w godzinach otwarcia EkoInfo). Z dworca idziemy na południe i w lewo. Na skrzyżowaniu linii kolejowej i ul. Poznańskiej, ul. Wodziczki i ul. Wczasowej możemy wybrać dwa warianty. Pierwszy to ul. Wczasową do skrzyżowania z ul. A. Mickiewicza przez osiedle domków willowych z początku XX w. (ok. 1,7 km). Drugi wariant to ścieżka leśna lekko w lewo od ul. Wodziczki, prowadząca szlakiem pomarańczowym nad Wartą. Można tam także dotrzeć ul. Wodziczki koło Leśnego Ośrodka Szkoleniowego i w prawo (ok. 2,3 km). Obie trasy schodzą się przy ul. A. Mickiewicza i Cyryla Ratajskiego. Podążamy dalej ul. C. Ratajskiego do ul. Spokojnej i skręcamy w prawo. Po 200 m docieramy do skrzyżowania ul. A. Fidlera i J. Słowackiego. Skręcamy w ul. J. Słowackiego. Po lewej stronie jest Muzeum - Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera i Park Tolerancji (park dostępny dla w-skersów - polecamy). Dalej proponujemy po wyjściu z muzeum iść w prawo w ul. A. Fiedlera, a nią do ul. C. Ratajskiego i znów w prawo w ul. Dworcową. Po prawej stronie mijamy kościół pw. św. Józefa Oblubieńca NMP, a po 50 m dworzec w Puszyczykówku. Przechodzimy przez przejazd kolejowy i po 30 m skręcamy w ul. J. Kasprowicza. Teraz poruszamy się dzielnicą willową (ok. 800 m). Po prawej mijamy szkołę podstawową. Na końcu przecinamy ul. B. Chrobrego i podążamy prosto ok. 50 m ścieżką turystyczną przy tablicy informacyjnej (po prawej), a następnie skręcamy w lewo w ul. Kościelną. Po 400 m spaceru przez las po prawej mamy kościół pw. Matki Boskiej Wniebowziętej. Po dalszych 100 m skręcamy w prawo na Rynek w Puszczykowie (WC dla w-skersów na Rynku i w Bibliotece). To nowe założenie architektoniczne. Z Rynku wychodzimy na ul. Poznańską i skręcamy w prawo. Po 1,4 km docieramy do Dworca Puszczykowo. Ulica Poznańska mimo sporego ruchu samochodów jest typowo willową ulicą i posiada chodniki oddzielone pasem zieleni od jezdni. Inny wariant tej samej pętli to spacer po Puszczykowie z Rynku (liczne parkingi i WC).

Informacja: Centrum EkoInfo w Puszczykowie, Informacja turystyczna** , tel. 61 633 62 83, kom. 698 900 835, Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Muzeum Pracownia Literacka Arkadego Fiedlera w Puszczykowie, ul Słowackiego 1, 62-040 Puszczykowo, tel. 61 813 37 94, www.fiedler.pl
Urząd Miejski w Puszczykowie, ul. Podleśna 4, 62-040 Puszczykowo, tel. 61 898 37 00, www.puszczykowo.pl